Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

08/06 - 28/06/2015

Galeria

Malta płynie i płynie, Piotr Bojarski, Gazeta Wyborcza, 04.06.2014

Malta Festival to dziś jeden z okrętów flagowych Poznania. Gdy startował, nikt nie przewidywał, że stanie się jedną z najważniejszych tego typu imprez w Europie.

Gęsto na wszystkich scenach Malty, Stefan Drajewski, Kamil Babacz, Głos Wielkopolski, 20.06.2014 

Robi się „maltańsko". Co to znaczy? Atmosfera zaczyna się zagęszczać. Każdego dnia do końca festiwalu trzeba będzie znaleźć w sobie więcej energii, by obejrzeć jak najwięcej spektakli.

Od Malty do autostrady, Piotr Bojarski, Gazeta Wyborcza, 24.1.2014

Festiwal Malta wychodzi poza granice regionu czy kraju i zaprzecza wizerunkowi Poznania - nudnego miasta biznesowego, do którego przyjeżdża się tylko na delegację - mówi dr Dorota Piontek, politolożka z UAM.

Jakiego miasta chcemy? wywiad z Piotrem Voelkelem, Jakub Łukaszewski, Gazeta Wyborcza, 29.8.2014

Łukaszewski: Plac ma przypominać jakieś znane panu miejsce?
Voelkel: Chciałmby, żeby miał klimat, jaki na pl. Wolności tworzy się, gdy jest tam Generator Malta.

Anne Teresa de Keersmaeker hipnotyzuje, Marcelo Evelin nudzi, Stefan Drajewski, Głos Wielkopolski, 22.6.2014

Keersmaeker „pomieszania” nie myli z chaosem. Jej choreografia jest do bólu logiczna i precyzyjna. Na dodatek tancerze tańczą jak maszyny: trafiają jak perkusiści w punkt. Linie tańca krzyżują się, załamują, układają równolegle niczym osobne ścieżki wolnych elektronów, które nie zderzają się, nie kolidują ze sobą, ale współtworzą oryginalną mapę? strukturę? Każdy z nich pilnuje swojego zakresu ruchów i gestów, tworząc intrygującą harmonię. Ktoś może powiedzieć, że jest to taniec ładny, estetyczny… Tak. Jest piękny, bo naturalny.

Mieszańcy/Mestozos poza Golgota?, Katarzyna Fazan, Didaskalia, nr 123, październik 2014

Choć Rodrigo Garcia ostatnio pracuje w Europie (głównie w Hiszpanii), na Malta Festival można się było przekonać, że teatr Ameryki Łacińskiej to sztuka walcząca, sztuka o odcieniach politycznych i społecznych. Jej właściwością jest publiczna dynamika, która elektryzuje pole wokół. Teatr ten jest wybuchowy.

Fragmenty debaty medialnej na temat odwołania spektaklu "Golgota Picnic" dostępne są w dokumencie: "Golgota Picnic" w Polsce. Dokumentacja wydarzeń maj-lipiec 2014.

 

Damon Albarn na finał Malty, Jacek Cieślak, Rzeczpospolita, 30.6.2014

O tym, czy Damon Albarn czuje się świetnie na scenie i ma znakomite przyjęcie widowni - świadczy zawsze liczba wykonanych przez niego piosenek. W Poznaniu Brytyjczyk pobił rekord, śpiewając aż dwadzieścia dwie, a bywa że show kończy się na siedemnastu.
(...)
Wczorajszą wisienką na torcie stanowiło prawykonanie premierowego utworu, w czym dopomógł towarzyszący muzykowi chórek gospel. Nie zdarzyły się wcześniej podczas obecnego tournee takie niespodzianki! Albarn był w tak dobrym humorze, że długo nie mógł rozpocząć swojego sztandarowego przeboju z najnowszej płyty „Everyday Robots". (...) przez cały czas trwania koncertu zachowywał się niezwykle serdecznie i spontanicznie, schodząc ze sceny kilkakrotnie, by przybić piątkę fanom.

Damon Albarn na Malta Festival Poznań 2014: Clint Eastwood u Smarzowskiego [relacja z koncertu], Marek Fall, Onet Muzyka, 30.6.2014

(...) ten koncert w strugach deszczu, zrealizowany w scenerii jak z filmów Wojtka Smarzowskiego był doświadczeniem piękniejszym od wielu festiwalowych superprodukcji.

To naprawdę szczęśliwe zrządzenie losu, że Damon Albarn ponownie zawitał do Polski i zagrał w tak niecodziennym miejscu. Jeżeli nasi idole mają się starzeć i zamieniać w klasyków 40+ to tylko w takim stylu.

Świetny Damon Albarn na koniec Malty, Michał Wiraszko/ Gazeta Wyborcza, 1.7.2014

(...) kiedy podziękował pierwszym rzędom za wspólne śpiewanie piosenek z nowej płyty, widać było, że naprawdę jest pod dużym wrażeniem. Z pewnością nie mniejsze wrażenie musiała na nim zrobić akcja fanowska podczas utworu "Photographs", kiedy to mnóstwo ludzi wyciągnęło ręce w górę, trzymając w nich... czarno-białe fotografie.

Magia Albarna w Poznaniu, Karolina Lewandowska/ Music Is, 1.7.2014

Koncert należał raczej do tych spokojnych, ale klimatycznych. Tych, które słuchacza wprowadzają w niezwykły trans przeprowadzając go przez świat pełen dźwięków i emocji.

Damon Albarn w Poznaniu, www.takduzogenialnejmuzyki.pl

Słuchacze dali się ponieść nie tylko muzyce, ale także nastrojowi artysty, który przez cały koncert z uśmiechem wykonywał kolejne utwory. Melancholijne kawałki z solowej płyty, jak np. „Everyday Robots”, „Photographs (You Are Taking Now)” – podczas którego publiczność wyciągnęła zdjęcia – czy kończący koncert „Heave Seas of Love” przyjemnie bujały i wprowadzały nieco intymną atmosferę. Szczególnie w przypadku wykonywanych na pianinie ballad, których klimat dodatkowo wzbogacał padający deszcz.

Maltafestival 2014 - Damon Albarn, koncert finałowy, Andrzej Hajdasz. www.wiadomosci24.pl.  fotorelacja

Choć jego styl komponowania można nazwać eklektycznym to i tak na jego koncerty przychodzą tłumy.

Damon Albarn na Malcie: Nasza relacja, Sebastian Gabryel, Kultura Online, 30.6.2014

(...) Damon Albarn nie ma sobie równych. Wyciąga rękę do słuchacza, tak dosłownie jak i w przenośni. W dobrym humorze, zupełnie niepretensjonalnie gra kolejne utwory. W towarzystwie czterech muzyków i pięcioosobowego, gospelowego chórku. Ze skromnym instrumentarium skąpanym w nastrojowych, pastelowych światłach.

Zobaczcie, jaką wspaniałą publicznością jesteście! – Damon Albarn & The Heavy Seas na Malta Festival, Paulina Kopajczyk/ www.magnetoffon.info

Damon Albarn wzruszony był faktem, że zgromadzeni znają słowa każdego utworu. Bardzo często w trakcie koncertu porzucał mikrofon, podchodził jak najbliżej sceny i śpiewał z ludźmi, dyrygował tłumem. Jednym z piękniejszych momentów wczorajszego wieczoru były czarno-białe fotografie wyciągnięte przez tłum na Photographs (You are taking now).

Król Midas patrzy w lustro, Robert Sankowski/ Gazeta Wyborcza, 28.04.2014

Banał? Nie na płycie Albarna. Damon jest zbyt inteligentny, aby sprzedawać opakowane dla niepoznaki w sreberko oczywistości. W jego opracowaniu każdy z tych tematów urasta do rangi uniwersalnego komentarza do otaczającego nas świata, z którym wszyscy w mniejszym lub większym stopniu musimy zmagać się sami.

(…) Albarn nie jest gwiazdorem ogarniętym obsesją na własnym punkcie, który każdą emocję, każdą refleksję uważa za wyjątkowo cenną i godną podzielenia się z całym światem. To szalenie bystry obserwator i celny komentator.

(…)Trudno znaleźć drugiego współczesnego Damonowi artystę, który tak umiejętnie potrafi dziś w jednej płycie zamknąć tyle tak różnorodnych dźwięków, zachowując przy tym integralność materiału.

(…) W ubiegłym roku jego Biur wreszcie zagrało w Polsce, na Open'erze. W tym - 29 czerwca - Albam przyjedzie z solowym materiałem do Poznania na festiwal Malta.

Udręka mistrza Bartek Chaciński/ Polityka/ kwiecień 2014

W tym punkcie życiorysu Damona Albarna nie będzie szaleństwem porównać go na przykład z Paulem McCartneyem sprzed 20 lat. Milionowe sukcesy sprzedażowe gitarowych piosenek? Są. Dowody, że potrafi sobie poradzić bez macierzystej grupy Biur? W innej konwencji? Z pewnością - choćby dorobek Gorillaz. Pomysły na jednorazowe, rozwijające muzycznie projekty? Niejeden.

(…) To piosenki wyjątkowo introwertyczne i osobiste, melancholia odniesień do dzieciństwa i gorycz błędów młodości. Ale nawet depresyjne fragmenty mają tu lekką i wyrafinowaną, różnorodną oprawę, z subtelnymi odniesieniami do muzyki świata, kameralistyki czy twórczości Briana Eno (pojawia się jako gość na płycie). A umiejętność wykrzesania pełnej uroku piosenki z jednego zapętlonego motywu, jak w „The Selfish Giant" czy utworze tytułowym, wymagająca myślenia niemal hiphopowego - oto co naprawdę różni nowego mistrza od starych.

Damon Albarn zaśpiewa w Polsce - 29 czerwca na Malta Festival w Poznaniu.

Dwadzieścia lat oczekiwania na taki album Jacek Cieślak /Rzeczpospolita, 6.5.2014

Damon Albarn wydał wreszcie pierwszą solową płytę „Everyday Robots". 29 czerwca wystąpi na Festiwalu Malta w Poznaniu.

Aż trudno uwierzyć, że lider tak słynnych formacji jak Blur, Gorillaz czy The Good, the Bad and the Queen, który wszystkie wolne chwile wypełniał sesjami w studio i koncertami, dopiero po 20 latach kariery nagrał pierwszą solową płytę.

(…) Zwraca uwagę kameralność brzmień i stonowane, melancholijne partie wokalne śpiewane z towarzyszeniem gitary, przeszkadzajek – również komputerowych, i fortepianu.

Damon Albarn na Malta Festival Poznań!, zapowiedź Michała Merczyńskiego w Radiowym Domu Kultury, Trójka - Program 3 Polskiego Radia, 22.2.2014

Damon Albarn był już wielokrotnie nagradzany, w tym nagrodą Grammy i pięciokrotnie BRIT Awards, a na całym świecie łącznie sprzedał ponad 30 milionów płyt. Jego eklektyczny styl kompozycji i wnikliwe teksty sprawiły, że został okrzyknięty jednym z najciekawszych i najbardziej wpływowych muzyków w Wielkiej Brytanii.

Lider Blur gwiazdą Malta Festival Poznań, Jacek Cieślak, Rzeczpospolita, 23.2.2014

Wokalista legendarnego zespołu Blur, współzałożyciel grupy Gorillaz, będzie muzyczną gwiazdą Malta Festival Poznań. 29 czerwca zaśpiewa piosenki z solowego albumu „Everyday Robots". Ta ma być jedna z najgłośniejszych premier płytowych tego roku.

Wywiady z Rodrigo Garcią:

Jesteśmy niewolnikami swojego dobrobytu wywiad Romana Pawłowskiego z Rodrigo Garcíą/ Gazeta Wyborcza, 5.6.2014

Nie wierzę w polityczną moc teatru rozmowa Tomasza Kiereńczuka z Rodrigo Garcíą, Dwutygodnik, 5.2014