Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

08/06 - 28/06/2015

fot. Herman Sorgeloss
Galeriafot. Herman Sorgeloss

Dzisiaj Anne Teresa de Keersmaeker – jedna z najważniejszych i najwybitniejszych choreografek dzisiejszego świata. Jej wpływ na rozwój tańca, niezwykłą charyzmę, siłę artystycznego języka oraz emocje, jakie wyzwala w widzach, porównać można jedynie do pozycji Piny Baush we współczesnym tańcu. Po 19 latach nieobecności w Polsce Anne Teresa De Keersmaeker pokaże swoje dwa słynne spektakle. W ten weekend zobaczymy spektakl „Fase”, w którym występuje sama choreografka, tydzień później „Drumming”.

Po dzisiejszym spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystką, które poprowadzi Anna Królica – krytyczka i kuratorka tańca. Po niedzielnym wydarzeniu, pokażemy film dokumentalny na temat spektaklu „Rain”, który choreografka zrealizowała w Paryskiej Operze Narodowej. Filmowcy śledzili proces pracy artystki od castingu, przez próby, aż do premiery. Po raz pierwszy jej choreografię interpretowali tancerze niezwiązani z jej zespołem. Dokument prezentuje nie tylko sam spektakl, lecz także sposób, w jaki De Keersmaeker pracowała z klasycznie wykształconymi tancerzami baletu.

Anne Teresa De Keersmaeker zadebiutowała w 1982 roku spektaklem „Fase”, który okazał się wielkim sukcesem i rozpoczął jej międzynarodową karierę. To najczęściej pokazywana choreografia artystki. Spektakl jest fascynującym doświadczeniem wynikającym z połączenia czystego, abstrakcyjnego ruchu, z niezwykle silnymi emocjami, które wyzwala.

W 1983 roku, przy okazji pracy nad spektaklem „Rosas danst Rosas” (1983), De Keersmaeker powołała do życia zespół Rosas, który istnieje do dziś i jest jednym z najważniejszych współczesnych zespołów tanecznych. „Rosas danst Rosas” stał się jego kultowym spektaklem. Jego pełna prostoty, ale wyrafinowana choreografia i energia, przeniknęły także do kultury masowej. W 2011 roku Beyoncé, słynna amerykańska wokalistka R&B, wykorzystała w swoim teledysku do piosenki „Countdown” sekwencje choreograficzne z tego spektaklu. Plagiat wywołał medialną burzę i protest De Keersmaeker.

Anne Teresa De Keersmaeker pokazuje swoje spektakle w najważniejszych centrach tanecznych i festiwalach na całym świecie, m.in. w Awinionie, paryskim Théâtre de la Ville, londyńskim Sadler's Wells czy na Holland Festival, którego tegoroczna edycja zostanie otwarta jej najnowszym spektaklem „Vortex Temporum” (2013). W 2012 roku De Keersmaeker była „artystką stowarzyszoną” miasta Lizbona. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in. Bessie Award (1988), London Dance and Performances Award (1989), American Dance Festival Award (2011) –otrzymaną za całokształt twórczości.

Szczególnie ważnym kompozytorem dla Anne Teresy De Keersmaeker jest nowojorski pionier minimalizmu Steve Reich, z którego muzyką pracowała przy spektaklach „Fase” (1982) oraz „Rain” (2001). Trzeci spektakl, w którym De Keersmaeker korzysta z muzyki Reicha, czyli „Drumming” (1998), pokażemy w kolejny weekend Malty.