
Nele Hertling: „Dyrektor festiwalu musi wspierać artystę”
„Festiwal daje wam szansę robienia rzeczy nadzwyczajnych. Tworzy atmosferę i obsługuje produkcje, których większość teatrów nie byłaby w stanie zrealizować. Ponadto taką atmosferę można wykorzystać do podejmowania ryzyka i porwania za sobą publiczności, ponieważ stanowi ona grupę przeżywającą wspólnie daną chwilę. Jednakże jako dyrektorzy festiwali musicie pamiętać, że to wy macie wspierać artystę i że artysta nie jest tu po to, aby wspierać was. To wy macie umożliwić artyście stworzenie czegoś” – mówi Nele Hertling.
Od początku swojej kariery Nele Hertling współpracuje z licznymi artystami i instytucjami. Stworzyła szereg festiwali i organizacji w różnych częściach Europy, odzwierciedlających punkty zwrotne w zmianach społecznych zachodzących w czasach ich funkcjonowania. Była dyrektorem zarządzającym Europejskiej Stolicy Kultury Berlin 1988. Rok później reaktywowała Hebbel-Theatre w Berlinie i do 2003 r. pełniła w nim funkcję dyrektora artystycznego, natomiast w latach 2003-2007 kierowała Berliner Künstlerprogramm des DAAD. Nele Hertling zorganizowała dwa festiwale tańca współczesnego w Berlinie: Dance in August (1988) i International Dance Festival (1999). Wraz z Thomasem Langhoffem stworzyła program Theater der Welt (1999). Obecnie jest wiceprzewodniczącą Akademii Sztuki w Berlinie. Jest założycielką i członkinią wielu międzynarodowych stowarzyszeń wspierających i promujących sztukę, m.in. Europejskiego Domu Kultury oraz A Soul for Europe. Nele Hertling jest przekonana, iż zmiany, aby były trwałe i skuteczne, muszą zachodzić w sercach obywateli, artystów, urzędników miejskich i państwowych. Projekty i programy zainicjowane przez Unię Europejską mogą stanowić dobry przykład i służyć jako wsparcie, jednakże lokalna integracja twórców i lobbing polityczny musi być oddolnym procesem w danym mieście lub kraju.