Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

08/06 - 28/06/2015

fot. Marcin Oliva Soto
Galeriafot. Marcin Oliva Soto

Program mannowski jest jednym z dwóch filarów programowych Malta Festival Poznań 2015. Jego tematem jest obecność Manna we współczesnej kulturze teatralnej, muzycznej i filmowej. Chcemy postawić pytanie o to, jak dziedzictwo Manna oddziałuje dziś na kulturę i współczesnych twórców, jakie analogie historyczne czy estetyczne otwiera, dlaczego artyści wciąż wracają do jego dzieła.

Program ten pozostaje też w ścisłym związku z drugim filarem tematycznym tegorocznej Malty zatytułowanym New World Order / Nowy ład światowy, którego kuratorem jest Tim Etchells. Twórczość Manna podejmuje temat odchodzącego świata, w wielu jego powieściach można doszukać się analogii do sytuacji człowieka pierwszej dekady XXI wieku. 
 

Romeo Castellucci
Doktor Faustus

Doktor Faustus jest instalacją/koncertem inspirowanym powieścią Thomasa Manna o tym samym tytule. Główny bohater książki, Adrian Leverkühn, jest człowiekiem racjonalnym i wycofanym z życia, przekraczającym w swojej muzyce dozwolone granice moralne i filozoficzne. W zamian za artystyczny geniusz zawiera pakt z diabłem. To jednak układ bardzo przewrotny, jego efektem jest bowiem największe dzieło Leverkühna, wzniosły hymn do Boga. Instalacja Romeo Castellucciego nie jest ilustracją, ale syntetyzującym obrazem, komentarzem do powieści Thomasa Manna, której głównym wątkiem jest relacja między złem i sztuką. To temat obecny w wielu przedstawieniach Castellucciego z lat 90. XX w., np. w Lucifero czy Genesi: From the Museum of Sleep

Instalacja powstała na zamówienie i jest produkcją Malta Festival Poznań 2015.

Romeo Castellucci (1960) jest jednym z najbardziej cenionych współczesnych reżyserów i myślicieli teatru. Uchodzi za następcę takich wizjonerów, jak Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor czy Robert Wilson. Ukończył Scenografię i Malarstwo na bolońskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1981 r. założył wraz z siostrą Claudią oraz przyszłą żoną Chiarą Socìetas Raffaello Sanzio – stowarzyszenie mające działać na pograniczu teatru, performansu i sztuk wizualnych, po to by badać możliwości ekspresji teatralnej poza porządkiem fabularnym. Przez 25 lat zespół funkcjonował jako swoista instytucja rodzinna, fenomen na europejskiej scenie teatralnej. Od 2006 roku Romeo, Chiara i Claudia tworzą w ramach Socìetas autonomiczne przedstawienia. Od tego czasu reżyser realizuje też projekty poza Socìetas Raffaello Sanzio – instalacje, opery i spektakle teatralne.
 
W 2005 r. Romeo Castellucci został kuratorem teatralnej sekcji Biennale w Wenecji, w 2008 r. – artystą stowarzyszonym, czyli współtworzącym program festiwalu w Awinionie. W 2013 r. został nagrodzony na Festiwalu w Wenecji Złotym Lwem w kategorii „Teatr” za całokształt twórczości. W tym samym roku był kuratorem Idiomu Oh Man, oh Machine na Malta Festival Poznań. Była to jego kolejna wizyta w Poznaniu. Po raz pierwszy pojawił się w Polsce w 2002 r.: zaprezentował wówczas na festiwalu Malta głośny spektakl Genesi: From the Museum of Sleep. W 2004 r. powrócił do Poznania z przedstawieniem Voyage au bout de la nuit, a w roku 2013 ze spektaklem Four Seasons Restaurant oraz koncertem Prelude to an Event – zrealizowanym wspólnie ze Scottem Gibbonsem na zamówienie Malta Festival Poznań.
 

Performans Marcina Maseckiego

Muzyka Beethovena miała wpływ nie tylko na kształt i charakter wielkiej symfoniki XIX wieku, ale również na rozmach i wielowątkową panoramę europejskiej powieści. Kolejni pisarze i poeci podejmowali próby interpretacji dzieł jednego z trzech klasyków wiedeńskich. Takiej próby podjął się również Thomas Mann. W Doktorze Faustusie ofiarował czytelnikom jedną ze szczytowych interpretacji ostatniej z Beethovenowskich sonat (op. 111), a opisana w powieści postać kompozytora Adriana Leverkhuna przypomina Beethovena, który wyrastał ponad epokę, ponad style i nurty swego czasu, łączył matematyczny racjonalizm z emocją, precyzję z lekkością, dyscyplinę z chaosem.

W ramach Malta Festival Poznań 2015 odbędzie się koncert, w ramach którego Marcin Masecki wykona utwory kompozytora.

Marcin Masecki jest jednym z czołowych przedstawicieli polskiej sceny niezależnej, pianistą, kompozytorem, dyrygentem, laureatem prestiżowej nagrody Paszport „Polityki”. Prowadzi zespół Profesjonalizm, współtworzy WOR (Warszawską Orkiestrę Rozrywkową), jest członkiem międzynarodowych zespołów Paristetris i Pictorial Candi. Równolegle zajmuje go muzyka klasyczna, którą prezentuje w nietypowych dla niej kontekstach. Nagrał płyty, m.in. Mięso, BOB, Chopin Chopin Chopin, Kunst der Fuge.